Ny bogføringslov – Krav til digitalisering stiger

Ny bogføringslov – Krav til digitalisering stiger

Kender du til den nye bogføringslov, som trådte i kraft 1. januar 2023? Hvis ikke, kan du lige få et hurtigt overblik over de væsentligste elementer her.

 

NOVA-C er IT-partneren, der kan hjælpe dig med digitalisering af din bogføring.

Finansielle dokumenter og en lommeregner

Ny lovgivning stiller krav til digitalisering

Den nye bogføringslov betyder, at virksomheder skal have etableret et digitalt bogholderi, og at alle bilag dermed skal digitaliseres. Ændringen indføres for at styrke indsatsen mod svindel og samtidig gøre det lettere for virksomheder at overholde bogføringspligten.

 

De digitale bogføringssystemer vil tidligst gælde fra 1. juli 2024.

Et hurtigt overblik over de nye krav

  • Bilag skal digitaliseres
  • Bilag skal opbevares i mindst 5 år i digital form
  • Bankafstemning skal ske elektronisk
  • Fakturering skal ske gennem e-fakturering
  • Du skal have beskrevet dine bogføringsprocedurer
  • Du skal kunne dele data med offentlige myndigheder
  • Der er nye krav til IT- og datasikkerhed
Person sidder med dokumenter og lommeregner

Elektronisk bankafstemning og e-fakturering

Der kræves direkte kommunikation mellem økonomisystemet og banken. Virksomheden skal kunne foretage de afstemninger, der skal til for at sikre et opdateret grundlag for lovpligtige indberetninger eller angivelser om moms, skatter, afgifter samt års- og delårsrapporter.

 

Løsningen skal både kunne sende og modtage e-fakturaer, der understøtter EAN, OIOUBL, Peppol BIS eller lignende.

Hvad betyder de nye krav?

Et digitalt ERP- og økonomisystem skal derfor være i stand til at understøtte bogføring af udgifter og indtægter, gemme bilag digitalt i fem år samt sende og modtage e-fakturaer. Din virksomhed skal også opbevare data i skyen hos en udbyder eller tredjepart i mindst 5 år. Man kan ikke længere gemme sine bilag på egen server, Dropbox, OneDrive og lignende.

Det er her, NOVA-C anbefaler bl.a. Uniconta eller KeyBalance som økonomisystem. De er begge danskudviklede ERP-systemer og har stor fokus på brugervenlighed.

Procedurer og programmer

Der skal udarbejdes en beskrivelse af virksomhedens procedurer, der sikrer, at I registrerer alle løbende transaktioner. Beskrivelsen skal også vise, at I opbevarer virksomhedens regnskabsmateriale på betryggende vis. Der skal benyttes standard filformater til deling af data med myndighederne, og regnskabsprogrammet skal omfatte f.eks. faste backup-rutiner, to-faktor login og mulighed for at styre brugerrettigheder.

Vil du høre, hvad den nye bogføringslov betyder for dig?

Tag fat i NOVA-C. Vi kan både analysere dine behov og anbefale den nemmeste måde at sikre, du lever op til den nye bogføringslov.